Binecuvântarea, pecetea harului dumnezeiesc
Binecuvântarea, pecetea harului dumnezeiesc
†
Mâna dreapta, simbolul binecuvântării dumnezeiești.
Cu dreapta,
părinții și bunicii binecuvintează pe copiii și nepoții lor. Ce frumos
le binecuvintează pernă pe care își pleacă capul pentru a se odihni de
osteneala sau joacă zilei, pentru a avea somn odihnitor și ziditor; ce
frumos se face semnul sfintei cruci, invocându-se numele Sfintei Treimi
prin această binecuvântare.
Mântuitorul nostru Iisus
Hristos, Fiul lui Dumnezeu și Dumnezeul nostru, că un adevărat
Pantocrator, este zugrăvit cu Sfânta Evanghelie în mâna stânga, iar cu
dreapta binecuvântându-ne pe noi, precum i-a binecuvântat pe ucenicii
Săi, la Înălțarea Să la cer.
Binecuvântarea este acoperământul Bisericii Ortodoxe. Dumnezeu Se lasă și vrea să fie binecuvântat de noi oamenii: „Binecuvintează suflete al meu pe Domnul și toate cele din lăuntrul meu numele cel sfânt al Lui...“,
ne zice psalmistul și cântăm noi ortodocșii creștini la toate Sfintele
Liturghii. Preotul slujitor cere și el binecuvântarea de la popor pentru
a începe sfintele slujbe și pentru a încheia sfintele slujbe.
Plecăciunea pe care o face slujitorul lui Dumnezeu reprezintă actul
smereniei pentru binecuvântarea cerută și dată.
Numai smerenia cere binecuvântare.
Creștinii
ortodocși stau mereu sub această binecuvântare de la Înălțarea la cer a Mântuitului nostru Iisus Hristos. Când primim binecuvântarea, ne plecăm
grumajii, ne smerim firea noastră umană pentru a o îndumnezei prin
binecuvântare. Dreapta preotului care binecuvintează și împărtășește cu
Trupul și Sângele lui Hristos este sfânta. De aceea, mereu o sărut. Când sărut mâna preotului sau a arhierului, eu sărut mâna lui Hristos, Care mă binecuvintează prin preot sau arhiereu.
Punerea
mâinilor este concretizarea binecuvântării. Binecuvântarea urmată de
punerea mâinilor reprezintă acoperământul Bisericii, prin lucrarea
Sfântului Duh. De fiecare dată, dar mai ales la Taină Spovedaniei, când
preotul binecuvintează și pune mâinile pe capul creștinului, sunt
îndepărtate gândurile, închipuirile și imaginațiile rele; sunt dezlegate
păcatele și fărădelegile spovedite; se obține liniștea și pacea
sufletească și trupească. Mântuitorul Iisus Hristos a binecuvântat și
Și-a pus mâinile pe bolnavi. El a poruncit ucenicilor să facă și ei
asemenea, în numele Sfintei Treimi.
Punerea mâinilor este
precedată de ridicarea mâinilor. Prin ridicarea mâinilor este invocat
Duhul Sfânt, care Se coboară asupra credincioșilor. Duhul Sfânt invocat
prin ridicarea mâinilor este transmis prin punerea mâinilor și devine
lucrător prin binecuvântare.
Adeseori, binecuvântarea este
însoțită de formulă: „Pace vouă!“ Această formulă o găsim la toate
slujbele din Tradiția Sfânta a Bisericii Ortodoxe, dar cel mai des o
întâlnim la Sfânta Liturghie și la Taină Cununiei.
Binecuvântarea ne ajută să dobândim, cu ajutorul Duhului Sfânt, făgăduit de Mântuitorul Iisus Hristos, la Înălțarea Să la cer, pacea noastră cu Dumnezeu, pacea cu aproapele și pacea cu noi înșine. Pacea și liniștea noastră sunt strict necesare pentru a ne putea împărtăși cu Sfântul Trup și Sânge la Sfânta și dumnezeiască Liturghie. Pacea și harul, primite prin binecuvântarea de la Taină Cununiei, taină iubirii, a unirii, a împlinirii, sunt temelia căsniciei, temelia familiei creștine.
„Mergând
învățați toate neamurile!“ Au fost cuvintele Mântuitorului Iisus
Hristos adresate ucenicilor și prin ei nouă, tuturor. Pentru a putea
învață trebuie să ai binecuvântarea, prin punerea mâinilor. Un părinte
spunea că: „O binecuvântare nu costă nimic.“ Într-adevăr, așa este, însă
noi doar prin smerenia noastră putem îndrăzni să o primim. Numai cel
smerit o poate obține. Omul îngâmfat, mândru, semeț, plin de sine,
fățarnic și căutător de slavă deșartă nu se poate pleca prin smerenie
spre binecuvântare.
Sfântul Ioan Casian, ambasadorul scaunului de Constantinopol la Roma, care a aparat cauza Sfântului Ioan Gură de Aur
prigonit de împărăteasa Eudoxia și de episcopii ce-l dușmăneau înaintea
papei de la Roma, a mers în Marsilia, regiunea Provence din sudul
Franței, unde a înființat două mănăstiri, una de călugări și altă de
maici. Acolo a introdus tradiția răsăriteană monahală și a creștinilor
din Apus. În mediul monahal, mai cu seama occidental, este foarte des
folosit numelui propriu Benedict, Benedicta (Binecuvântatul,
Binecuvântată). Există chiar un ordin al benedictinilor, călugări din
tradiția apuseană, care și-au luat numele de la Sfântul Benedict.
Totul este cu binecuvântare în spiritualitatea creștin-ortodoxă
Părinții Cleopa Ilie și Paisie Olaru,
parcă-i văd cum, se dezlegau unul pe altul, se binecuvantau unul pe
altul și își sărutau mâinile unul altuia. Nimic nu face creștinul
ortodox fără binecuvântare. Totul este cu binecuvântare în
spiritualitatea creștin-ortodoxă, orice început și sfârșit este cu
binecuvântare.
Viață mea merge din binecuvântare în binecuvântare, părinte, și trăiesc în veșnică binecuvântare pe care Mântuitorul Iisus Hristos și Maică Să mi-o dau prin preoții Bisericii
„Binecuvintează părinte călătoria“
„binecuvintează pregătirea bucatelor“
„binecuvintează casă“
„binecuvintează reușită la examene“
„binecuvintează pe părinții noștri și pe copiii noștri“
„binecuvântați și iertați“ sunt doar unele din nenumăratele formule de binecuvântare pe care le folosesc creștinii ortodocși și fără de care nu se poate trăi.
Comentarii
Trimiteți un comentariu
„Rugăciunile, gândurile și ideile tale ne inspiră! Lăsați un comentariu.”