Expresia „Fiul Omului” una dintre denumirile prin care Mântuitorul Iisus Hristos Se prezintă pe Sine
十
📖 Expresia „Fiul Omului” apare de foarte multe ori în Sfânta Evanghelie și este una dintre denumirile prin care Mântuitorul Iisus Hristos Se prezintă pe Sine.
Nu e întâmplătoare, ci are rădăcini adânci în Sfânta Scriptură și tâlcuiri bogate la Sfinții Părinți.
1. Originea biblică
În Vechiul Testament, profetul Daniel (7,13-14) vorbește despre o vedenie: „unul ca Fiul Omului” vine pe norii cerului și primește de la Dumnezeu stăpânire și slavă veșnică. Această profeție anunța pe Mesia.
În Evanghelii, Hristos Se numește adesea „Fiul Omului” (peste 80 de ori).
2. Două sensuri principale la Părinții Bisericii
🔹 a) Adevărata omenitate a lui Hristos
Sfinții Părinți (Sf. Ioan Gură de Aur, Sfântul Chiril al Alexandriei) spun că atunci când Domnul Se numește „Fiul Omului”, El arată că a luat fire omenească adevărată, nu doar în aparență.
Prin aceasta, Hristos Se face solidar cu noi, împărtășind tot ce este omenesc, afară de păcat.
Sfântul Chiril al Alexandriei tâlcuiește că titlul „Fiul Omului” trimite direct la profeția din Daniel: Cel ce va veni pe nori și va judeca lumea.
Adică, Iisus Se descoperă nu doar ca om smerit, ci și ca Judecător și Domn al istoriei.
3. Paradoxul
„Fiul Omului” unește cea mai mare smerenie (El Se face om, Se naște, suferă, moare) cu cea mai mare slavă (El este Cel care va judeca și va împărăți veșnic).
Sf. Maxim Mărturisitorul spune că în acest nume se cuprinde taina unirii firii dumnezeiești cu cea omenească în Hristos.
- S-a făcut asemenea nouă → arată iubirea și smerenia lui Hristos, Care a luat trup omenesc, ca să trăiască, să sufere și să moară împreună cu noi.
- Este Judecătorul veșnic → arată slava Sa dumnezeiască, fiind Cel ce va veni pe nori, așa cum profețise Daniel, și va judeca toată lumea.
Unii Sfinți Părinți chiar spun că tocmai această dublă semnificație e frumusețea titlului „Fiul Omului”: în El se întâlnesc smerenia cea mai mare și slava cea mai înaltă.
Domnul Iisus Hristos Se numește pe Sine «Fiul Omului» pentru a arăta că S-a făcut asemenea nouă, împărtășind deplin firea omenească, dar și pentru a descoperi slava Sa dumnezeiască, fiind Judecătorul veșnic al lumii. În acest nume se unește smerenia Întrupării cu măreția împărăției fără de sfârșit.

Pentru a primi lucrarea harului lui Dumnezeu spre vindecarea trupului și a sufletului, trebuie să ne deschidem lui Dumnezeu: nu vindecării, ci lui Dumnezeu.
RăspundețiȘtergereSLAVĂ LUI DUMNEZEU PENTRU TOATE !
RăspundețiȘtergerePreasfântă Treime, Tată, Fiule şi Duhule Sfinte, Preaînalte Dumnezeule, Împărate şi Făcătorule a toată Veşnicia și Zidirea, Care ne-ai cinstit pe noi cu Chipul Tău şi ai scris împrejur în chipul văzut al firii noastre asemănarea Fiinţei Tale nevăzute, fă-ne să aflăm milă şi har în ochii Tăi, ca să Te putem slăvi în ziua cea neînserată a Împărăţiei Tale, dimpreună cu toţi Sfinţii și Drepții care din veac au bineplăcut Ţie! Amin!