Sfanta Treimi in Icoana pictata de Sfantul Cuv. Andrei Rubliov

   Biserica Ortodoxa praznuieste mereu doua stralucite sarbatori, Cincizecimea si Sfanta Treime, insumand prin continuitatea lor de sens mesajul innoitor al acestora pentru lume.

Tatal, Fiul si Sfantul Duh.

   Reprezentarea Sfintei Treimi in icoana Sfantului Cuvios Andrei Rubliov. Din complexitatea mesajului acestei icoane, propunem spre intelegere sublinierea iconografica a identitatii Persoanelor Sfintei Tremi din icoana aflata in Sala Baptisteriu a Muzeului Mitropolitan, reprodusa dupa modelul revelat al lucrarii artistice, liturgice si dogmatice a calugarului pictor, Cuviosul Andrei Rubliov, realizata la inceputul secolului al XV-lea (1408 sau 1425).


   Aceasta este singura icoana acceptata de catre Biserica ca reprezentand iconografia revelata a Sfintei Treimi, oferind si motivul principal pentru trecerea cuviosului pictor in randul sfintilor.

   Intreaga compozitie este incadrata intr-un cerc (nimburile, aripile ingerilor, postamentele tronurilor), simbol al vesniciei, evocand un fapt istoric (aratarea celor trei ingeri facuta lui Avraam la stejarul Mamvri, mentionata in cartea Facerea, capitolul 18) invesnicit de catre pictor prin condensarea intelesului supraingeresc al personajelor reprezentate simbolic in „taina cea din veci ascunsa si de ingeri nestiuta” – promisiunea mantuirii omului prin taina inomenirii Fiului si, mai apoi, transformarea din interior a creatiei prin lucrarea Sfantului Duh pogorat la Rusalii.

   Cele trei Persoane sunt unite in jurul acestei idei printr-o singura miscare, sugerand atat natura unica a acestora, cat si existenta unei singure vointe si a unei unice vieti interioare, ipostaziata in actiuni, gesturi, cuvinte invesmantate in tacerea ca limbaj al veacului ce a fost si va sa fie, precum si semne proprii fiecarei persoane a Sfintei Treimi care le individualizeaza prin lucrarea acestora in lume.

    Reprezentarea ingerilor reproduce ordinea mentionarii persoanelor treimice in Simbolul de credinta de la Niceea (325), de la stanga privitorului catre dreapta: Tatal, Fiul si Sfantul Duh.

   Prima Persoana a Sfintei Treimi, Tatal, este reprezentata intr-o maniera sobra, avand o mantie roz-pal, cu nuante deschise de maron si bleu-vert, nuante ce constituie izvorul cromatic de reprezentare si a celorlalte Persoane. Asocierea cu atributul de ziditor al Tatalui sau cu marturia Fiului, precum ca „in casa Tatalui meu multe locasuri sunt”, ne sunt oferite de cladirea din spatele ingerului. Aplecarea ingerilor catre El, sugereaza sursa izvorului de viata dinainte de intemeierea lumii si intrarea in temporalitate, primit prin nastere de catre Fiul si purcedere de catre Sfantul Duh.

   Axul icoanei descrie persoana Fiului ce binecuvanteaza potirul dispus jertfelnic spre mijlocul sfant al mesei, pregatita pentru a primi particele din moastele sfintilor. Capul si trunchiul sunt orientate spre dreapta, privind peste umarul drept decorat cu un klav, simbol iconografic specific al Celui trimis. Hitonul este de culoarea rosu-brun, simbol al naturii umane asumate, anticipare a vinului euharistic. Himationul, mantia, este de culoare albastra, simbol al naturii divine a Fiului. In spatele ingerului este pictat un copac, simbol al vietii, dar si simbol al copacului cunoasterii binelui si raului din care va fi fost facuta Crucea rastignirii.

   Cel de-al treilea Inger, reprezentarea Duhului Sfant, are mantia de culoare verde, semnifica „tineretea, deplinatatea puterilor” si puterea de innoire, de regenerare continua a vietii prin har. Mana dreapta are forma unui porumbel, simbol al aratarii Lui deasupra apelor Iordanului, iar muntele din spatele Lui face trimitere la urcusul dohovnicesc.

   O observatie merita a fi retinuta: prima persoana reprezentata, Tatal, are ambii umeri acoperiti, iar celelalte persoane au cate un umar liber pentru lucrare, bratul drept al Fiului si bratul stang al Sfantului Duh, de unde si expresia patristica consacrata ca Fiul si Duhul sunt cele doua brate ale Tatalui cu care lucreaza in lume.

   In sens concentrat, icoana reprezentarii Sfintei Treimi exprima rugamintea Fiului adresata Tatalui de a trimite pe Duhul Sfant in lume, care ii va invata pe oameni toate cele de folos spre mantuire in laboratorul invierii: Biserica.

Reprezentarea Sfintei Treimi in Icoana pictata de Sfantul Andrei Rubliov


sursa: doxologia.ro si Cristian - Crestin Ortodox / youtube

Comentarii

Postări populare de pe acest blog

Rugăciune pentru dezlegarea copiilor de urmarea păcatelor și a patimilor săvârșite de pșrinții lor

Rugaciune grabnica-ajutatoare catre Arhanghel Mihail protectorul si liderul armatei lui Dumnezeu