Dumnezeu este lumina, Dumnezeu este iubire, Dumnezeu este viata!


Duminica a doua din Postul Sfintelor Pasti. Sfantul Apostol Petru spune ca suntem chemati sa devenim "partasi firii dumnezeiesti" (II Petru 1, 4). Ce inseamna acest lucru? Sfantul Grigorie Palama spune ca aceasta expresie are un caracter antinomic, care o inrudeste cu dogma Sfintei Treimi - Dumnezeu fiind deodata Unu si Trei: "Natura dumnezeiasca trebuie sa fie numita in acelasi timp neparticipabila si intr-un anume inteles participabila; ajungem la impartasirea de natura lui Dumnezeu si, totusi, ea ramane cu totul inaccesibila. Trebuie sa le afirmam pe amandoua deodata si sa pastram antinomia lor ca pe un criteriu al slavei".

Sunt trei feluri de uniri - unire fiintiala, cum este cea intre cele Trei Persoane dumnezeiesti, unire ipostatica, cum este cea intre firea omeneasca si dumnezeiasca din Hristos si unire prin har, la care suntem chemati toti.

Daca ne-am uni cu fiinta lui Dumnezeu, am fi Dumnezei prin fire, iar atunci Dumnezeu nu ar mai fi Treime, ci un Dumnezeu cu mii de ipostasuri cate ar fi persoanele care s-ar impartasi din firea Sa. De aceea spunem ca Dumnezeu ne ramane inaccesibil in ceea ce priveste fiinta Lui.

Nu ne unim nici ipostatic, dupa cum este unirea firii omenesti cu cea dumnezeiasca din Hristos. Aceasta unire este proprie numai Fiului lui Dumnezeu Care Se face om fara sa inceteze sa fie a doua persoana a Treimii.

Ne unim prin har cu Dumnezeu, unire care ne face sa participam la firea dumnezeiasca, fara ca prin aceasta firea noastra sa devina fire a lui Dumnezeu. Ramanem creatura, devenind dumnezeu prin har, asa cum Hristos a ramas Dumnezeu, devenind om prin intrupare.

Asadar, participam la viata dumnezeiasca prin har, pe masura puterii noastre. Fiinta lui Dumnezeu ramane inaccesibila, in vreme ce energiile sau lucrarile Sale, puterile naturale si nedespartite de fiinta in care Dumnezeu purcede in afara, se comunica. Vladimir Lossky afirma ca "Firea si energiile nu trebuie intelese ca parti distincte ale lui Dumnezeu, ci ca doua moduri diferite ale existentei lui Dumnezeu, in natura Sa si in afara naturii Sale; acelasi Dumnezeu ramane total inaccesibil in esenta Sa - si se comunica cu totul prin har".

Nu uitati ca Dumnezeu Se vrea trait, caci este un Dumnezeu personal. Bine s-a spus ca la Dumnezeu nu ajungem printr-un anume fel de a gandi, ci printr-un anume mod de viata.

Iar pentru a intelege diferenta dintre cunoasterea teoretica si cea bazata pe trairea lui Dumnezeu, voi reda un fragment din invatatura Sfantului Siluan Athonitul: "Oricat am invata, este cu neputinta sa cunoastem pe Domnul daca nu vom vietui dupa poruncile Lui, pentru ca nu prin stiinta, ci prin Duhul Sfant Se face cunoscut Domnul. Multi savanti si filosofi au ajuns la credinta ca Dumnezeu exista, dar nu L-au cunoscut pe Dumnezeu".

sursa:crestinortodox


Trei lucruri uimitoare care sunt de fapt unul singur:
Ca Dumnezeu este iubire si iubirea Lui Dumnezeu este viata si iubirea Lui Dumnezeu este lumina in acelas timp.

Comentarii

Postări populare de pe acest blog

Rugăciune pentru dezlegarea copiilor de urmarea păcatelor și a patimilor săvârșite de pșrinții lor

Rugaciune grabnica-ajutatoare catre Arhanghel Mihail protectorul si liderul armatei lui Dumnezeu