Chemarea Luminii: Îmbracă-ți Sufletul
Cămara Ta, MÂNTUITORULE, o văd împodobită, și îmbrăcăminte nu am ca să intru într-însa, luminează-mi haina sufletului meu, DĂTĂTORULE de lumină, și mă MÂNTUIEȘTE!
†
Chemarea Luminii: Îmbracă-ți Sufletul
Versuri: Camara Ta, MANTUITORULE, o vad impodobita...
Camara Ta, MANTUITORULE,
O vad impodobita
Si imbracaminte nu am
Ca sa intru intr-insa.
Lumineaza-mi haina sufletului meu,
Datatorule de Lumina
Si ma mantuieste!
canta Biserica noastra
Audio / Camara Ta, Mantuitorul meu, o vad impodobita, gl. al III-lea
Grupul psaltic al Manastirii Bujoreni
„Ioanichie Ieroschimonahul”
Powered by RedCircle
Sufletul creștinului, sufletul pocăit care are simțirea propriei păcătoșenii și responsabilități, își întoarce ochii către Mirele Bisericii și strigă cu jale:
Mântuitorul meu, Binefăcătorul meu, Tu, Cel care Te-ai răstignit pentru mine, sufletul cel păcătos, nu am haina curată, nu am haina înălbita în lacrimi și pocăință, nu am veșmânt curat; cum mă voi înfățișa înaintea Ta, Mire ceresc al fiecărui suflet pocăit și curat? Cămară Ta de nuntă este împodobită și frumoasă, însă eu nu am veșmânt să întru și să locuiesc veșnic în ea. Te rog, Te implor, Mire ceresc al sufletului meu, luminează-mă, curățește-mi haina sufletului, da-mi trebuincioasele mijloace de curățire spre a mi se lumina acest veșmânt și a mă învrednici să devin părtaș, să devin vrednic să locuiesc în această cerească și veșnică cămară de nuntă a Ta .
Împărăția lui Dumnezeu, Ierusalimul cel de sus, lumea cerească cea veșnică și neschimbată – această este cămară de nuntă a lui Dumnezeu, în care locuiește Dumnezeu în lumina, în care îngerii cânta neîncetat „Sfânt, Sfânt, Sfânt ești Dumnezeul nostru“. În acea lume cerească se află fericirea lui Dumnezeu, bucuria și frumusețea.
Sufletele
luminate și curățite prin lacrimi simt această cămară de nuntă
cerească, o gustă încă de acum, o văd cu ochii sufletului, o poftesc, o
doresc și tânjesc după ziua și ceasul în care vor pleca și vor locui în
ea.
Noi însă, oameni netrebnici, nu avem mărturia conștiinței,
căci sufletul nostru nu este curat, și nici trupul. Tocmai de aceea nici
ochii sufletului nostru nu sunt deschiși, că să vedem lumea cerească,
acea frumusețe pe care a văzut-o pentru puțin timp Apostolul Pavel și a
strigat: O, adâncul bogăției și al înțelepciunii și al științei lui
Dumnezeu!
Cât sunt de necercetate judecățile Lui și cât de nepătrunse căile Lui! (Români 11, 33);
și iarăși, în alt loc: Cele ce ochiul n-a văzut și urechea n-a auzit,
și la inima omului nu s-au suit, pe acestea le-a gătit Dumnezeu celor
ce-L iubesc pe El (I Corinteni 2, 9).
În această cămară
cerească suntem chemați să devenim casnici, să locuim împreună cu
îngerii, cu Sfinții, în acest Ierusalim de sus, în frumusețea Împărăției
Cerurilor, în lumina cea neapropiata, în întunericul cel mai presus de
lumina al necunoașterii lui Dumnezeu, după ce ne vom curați veșmântul
sufletului nostru.
La această curățire a hainei pe care suntem
chemați s-o dobândim ne ajută foarte mult Biserica noastră. Pentru
această, în acest timp în care, și în acest an, s-au deschis înaintea
noastră aceste zile sfinte de post – nu numai că înfrânare de la
mâncăruri, ci și de la dorințele cele rele – trebuie că fiecare creștin
care dorește să se mântuiască să-și adune gândurile și hotărârile și să
se lupte să trăiască mai cuviincios, mai simplu, curmând strădania
exterioară spre înfrumusețare și întorcând-o către înfrumusețarea
lăuntrică. Vasul cel din afară se distruge, se strică, devine pradă și
hrană viermilor și a stricăciunii; frumusețea sufletului, însă, nu numai
că nu poate fi stricată de nici un lucru, ci Duhul lui Dumnezeu o
împodobește spre o și mai mare noblețe.
Timpul se împuținează
tot mai mult. Fiecare zi care trece este și un pas către moarte. Să
știți că fie și numai o singură lacrimă este de aceeași putere cu o
baie. Precum baia ușurează trupul și spălarea curată haina, tot astfel
și lacrimile sufletului ce se pocăiește curată inima, curată mintea,
curată trupul, curată viață, curată cuvântul, curată chiar și orice
expresie a omului.
Haina Sufletului: Rugăciunea pentru Lumină și Mântuire
Să îngenunchem și să ne rugăm cu multă smerenie. Fiecărui suflet care se pocăiește i se da cuvânt, i se da rugăciune luminată. Această o vedem în Sfânta și Marea Marți [Miercuri], la desfrânată pe care ne-o înfățișează Evanghelia. De unde știa această, o femeie care făcea trotuarul, să se roage? Din clipă în care s-a hotărât să se pocăiască și a început să se plece către lumina și către adevăr, i s-a dat duh de rugăciune. Cât de frumoase sunt cuvintele ei în față Mântuitorului! A îngenuncheat înaintea Lui și cu siguranță a purtat o discuție lăuntrică cu El. Și-a exprimat pocăință din toată inima, deoarece i s-a descoperit că Acesta este unicul ei Mântuitor și toți ceilalți au înșelat-o. A văzut că numai Iisus Hristos este Cel care îi va da lumina, ușurarea, bucuria și iertarea multelor ei nelegiuiri.Primește-mă pe mine, păcătoasă; primește-mi adâncul păcatului!
Și
ați văzut că lacrimile ei au fost atât de multe, încât au udat
preacuratele picioare ale lui Hristos și a fost nevoită să le șteargă cu
părul ei cel bogat. Nu era nevoie de alt mir pentru Hristos-ul nostru.
Cel mai prețios mir au fost lacrimile ei, care prețuiau cât o mare
avuție. Au fost în stare să șteargă toată datoria pe care ea o avea
înaintea lui Dumnezeu. Și, deși era cufundată și înecată în întinăciune
și duhoare, acele prețioase lacrimi au ajutat-o să-și lumineze haina
sufletului și să fie primită de Mântuitorul nostru. Oare noi când ne vom
lumina haina sufletului?
Astfel, fiecare suflet păcătos care
plânge, care udă în chip gândit picioarele Hristos-ului nostru, primește
această răsplată, pe care a dobândit-o și femeia cea desfrânata. Ea nu
numai că s-a mântuit, dar a devenit și o luminoasă pildă pentru orice
suflet rătăcit, căci îi arată modul, calea și lumina pentru întoarcere.
Dacă ar fi putut cineva să se cufunde în adâncul sufletului acestei
femei în clipă în care plângea și udă preacuratele picioare ale lui
Iisus, ar fi văzut ce greutate i s-a luat, ce odihnă și ce ușurare a
primit conștiința ei. Pentru aceste lacrimi ale ei, Hristos i-a dat
deplină iertare a păcatelor.
Tot astfel și fiecărui om care se
întoarce lângă El, îi da din belșug iertare; este de-ajuns să se
pocăiască sincer. După pocăință nu mai este nici o problema. Viu sunt
Eu, zice Domnul; nu voiesc moartea păcătosului, ci să se întoarcă și să
fie viu (Iezechiil 33, 11 – Septuaginta). Dumnezeu Se jură pe Sine
Însuși și zice:
Nu vreau că nici un om, nici un suflet să se piardă și să se osândească, ci îl voi aștepta. Voi cheltui oricâtă vreme și oricâtă așteptare pentru întoarcerea lui.
Să urmăm calea
cea luminoasă a pocăinței; dacă ne pocăim sincer, atunci Dumnezeu ne
primește pocăință și creează o legătură nouă cu noi. De multe ori omul,
din pricina greutății păcatului, ajunge în punctul de a zice: „Dar este
cu putință că Dumnezeu să-mi ierte cele ce am făcut?” Dintr-un anumit
punct de vedere are dreptate. Simte greutatea și se întreabă dacă
Dumnezeu poate duce o asemenea greutate!
Pentru numele lui
Dumnezeu! Nu poate Dumnezeu, Hristos, adâncul milostivirii și al
îndurărilor, să ridice greutatea unui suflet păcătos? O mâna de nisip
aruncată în ocean are vreo substanță? Nicidecum, ci se pierde. Se mai
vede ceva la suprafață? Nimic. Exact așa este și cu toate păcatele
omenirii: sunt un nimic în față abisului milostivirii lui Dumnezeu. Cu
mult mai mult păcatele unui singur suflet!
Vine însă din dreapta înstrăinatul de mântuirea omului, demonul, și sfătuiește sufletul: „Nu
vei fi iertat cu nimic!“. Îl împinge, îl presează spre crimă
sinuciderii. De aceea, noi să nu credem niciodată așa ceva, chiar dacă
am săvârși crime în fiecare zi. Niciodată să nu ne pierdem nădejdea,
oricâte am săvârși, oricât am cădea, oricât ne-am lovi și ne-am umple de
răni. Fără deznădejde!
Dar gândul va spune: „Până când mă va aștepta Dumnezeu?“.
De vreme ce Dumnezeu îți dăruiește viață, acesta este un indiciu că te
așteaptă. Nu poți tu anula dreptul lui Dumnezeu de a aștepta. Cu această
nădejde, cu acest curaj să ne rugăm la Tronul Harului lui Dumnezeu.
Avem nenumărate pilde luminoase de pocăință
ale unor oameni care, deși se aflau departe de Dumnezeu, s-au întors,
și nu numai că s-au mântuit pur și simplu, ci au atins și mari măsuri de
sfințenie.
Cuvioasă Maria Egipteancă ce a fost? Câți și câte, că și Cuvioasă Maria, n-au fost oameni păcătoși, iar mai apoi au devenit sfinți?!
Pentru
această, nimeni să nu deznădăjduiască, ci să meargă cu pocăință la
duhovnic, care are prin cuvânt putere să-L împace pe păcătos cu
Dumnezeu, să-l îndrepteze într-o clipă.
Câte veți dezlega pe pământ, vor fi dezlegate și în cer. Harul Preasfântului Duh le va avea iertate și dezlegate și în veacul de acum, și în cel viitor.
Automat,
„calculatorul” lui Dumnezeu afișează „păcate = zero” și, în același
timp, se deschide poartă Împărăției Cerurilor. Cămară de nuntă a lui
Hristos îl primește pe omul care mai înainte nu avea haina sufletului
luminată.
Pentru această mare milostivire a lui Dumnezeu să-I
mulțumim, să I ne închinăm cu toată recunoștință sufletului nostru. Dacă
Dumnezeu n-ar fi fost atât de nemărginit de milostiv, nimeni nu s-ar fi mântuit, deoarece nimeni nu este și n-a fost pe pământ fără prihană,
fără greșeală sau pată. Nimeni nu se poate laudă că și-a păzit inima
curată și fără prihană. Milostivirea lui Dumnezeu este însă atât de
eficace, medicamentul acesta este atât de redutabil, încât le șterge pe
toate. Face intervenții formidabile, operații neverosimile, și îl
mântuiește pe om dintr-o moarte sufletească sigură.
Aici vedem
suflete care au plecat din viață nepocăite și, prin intervenția și
pronia dumnezeiască, la rugăciunile unor oameni sfinți, s-au întors
înapoi și au primit iertare. Pentru sufletul însuși osândit, după moarte
nu mai există pocăință. Pentru a se pocăi, trebuie să se întoarcă la
viață. Până și astfel de minuni a făcut purtarea de grijă a lui Dumnezeu
pentru a-l mântui pe om.
Cămară de nuntă este gata, Hristos ne
așteaptă. Nu trebuie să ne apuce seară. Acum pășim pe terenul postului
și al curățirii, iar baia pocăinței ne așteaptă. Să valorificăm timpul
de acum, și toate vor contribui la pocăință. Cuvintele Bisericii sunt
toate spre străpungerea inimii, este de-ajuns să fim atenți la sensul
lor. Să îngenunchem în fiecare zi, în fiecare noapte, și să ne rugăm lui
Dumnezeu să ne dăruiască duh de străpungere și lacrimi.
Și,
când Domnul Se va atinge de ochii noștri, să-I mulțumim, să ne smerim și
să-I arătăm neputință noastră, că adică numai prin milostivirea Lui ne pocăim, iar nu pentru că suntem în stare și vrednici de pocăință. Faptul
că credem în Dumnezeu și că ne recunoaștem păcătoșenia este Harul lui
Dumnezeu, este milostivire. Dacă nu adumbrește Harul, omul nu se
schimbă. Dacă ne gândim la întoarcere, dacă ne pocăim, dacă ne schimbăm –
acesta este Harul lui Dumnezeu. Că să vină Harul lui Dumnezeu, trebuie
să fim primiți de către Har.
Să ne pocăim câtă vreme timpul este
la dispoziția noastră, cât avem timpul înaintea noastră. Dumnezeu este
atât de bun, Tatăl Ceresc are o astfel de inima încât toți încăpem
înlăuntrul Sau, este de-ajuns să ne apropiem cu pocăință și mărturisire.
Mai cu seama acum să ne apropiem la Liturghiile Darurilor mai înainte
sfințite, deoarece sunt pline de străpungere și de har. Ce frumos este
Heruvicul de la Liturghia Darurilor! Și acel Heruvic din Sâmbătă Mare,
ce dogmatică și teologie conține!
Să ne silim pe noi înșine, că
să fim aflați priveghind, luptând împotriva lipsei de sârguința și a
leneviei, căci acestea împiedică venirea bunătăților lui Dumnezeu către
om. Vine diavolul și ne aduce osteneală, sfârșeala, și ne șoptește: „Nu
face metăniile, nu te ridică acum la rugăciune, ești obosit, dormi puțin
mai mult, căci trebuie să mergi la lucru…” și atâtea altele. Să nu-l
ascultăm, să ne silim, căci nu știm ce se poate întâmplă peste câteva
clipe. În ce te voi află, în aceea te voi judecă. Dacă ne va află
silindu-ne, ne va rândui împreună cu cei silitori. Dacă ne va afla în
lenevire și neluare aminte, vom fi rânduiți cu cei trândăvi și cu cei
înfrânți.
Să-i ajutăm și pe semenii noștri; să le vorbim despre
Dumnezeu, despre iubirea Părintelui Ceresc, să le dăm curaj și nădejde.
Un suflet să ajutăm, și această este cea mai mare milostenie. Precum și
pe noi ne ajută alți oameni, trebuie să facem și noi același lucru.
Să
ne silim, așadar, în toate, că să intrăm în cămară de nuntă a lui
Hristos, căci a celor ce se silesc este Împărăția Cerurilor. Amin.
Mărturie de Lumină: Calea spre Mântuire
Starețul Efrem Filotheitul
"...și sufletul meu, e un ram din grădina Ta, Doamne... Ai grijă de el, te rog!"
RăspundețiȘtergere
RăspundețiȘtergereSaracia, smerenia si dragostea de Dumnezeu sunt podoabele care ne deschid larg usa camarii celei impodobite a Mantuitorului.