Să facem din trăirea cuvântului lui Dumnezeu un „sport”, numindu'l „alergare către Împărăția lui Dumnezeu”!
Să facem din trăirea cuvântului lui Dumnezeu un „sport”, numindu'l „alergare către Împărăția lui Dumnezeu”!
†
Legendara expresie - mens sana in corpore sano!
Atâta timp cât jocul sportiv este menținut în limitele bunului simt, reținere și nu pune în pericol viață umană, acționați că un ecou al sufletului atunci când sportul este conceput pentru a construi și menține starea fizică. Atâta timp cât sportul nu este obsedat de vanitate și bani, ci de bucuria unui joc dominat de fair'play, nu are nimic de'a face cu pericolele unei vieți bune de creștin.
Simona Halep a avut un val de reacții pozitive la nivel național. Inclusiv Patriarhia Română, care pune în valoare realizările sportivei române în tenisul feminin, dar și credință ei neîngrădită și mărturisită deschis creștin'ortodoxă, care înseamnă simbolul victoriei, Sfânta Cruce, pe terenul de tenis, în aglomerația. Pe stadion sau sub privirea atentă a milioane de spectatori, campioană Simone Halep a fost distinsă cu mirenii „Crucea Patriarhală”, cea mai înalta cinste a Bisericii Ortodoxe Române.
Poate că nu este o coincidență faptul că Wimbledon 2019 „a devenit
ortodox”, după spusele părintelui Ignațius, nasul Husului, prestigiosul
tenismen sârb Novak Djokovic a câștigat că Nr. 1 ATP. Finală
masculină a evenimentului, a cincea oară pentru a intră la London
Trophy. Cunoscut pentru devotamentul față de valorile ortodoxe,
sportivul sârb a primit cea mai înalta onoare, Ordinul Sfântul Sava, de
la Biserica Ortodoxă Sârbă, pentru sprijinirea activităților caritabile
pentru cei aflați în nevoie. În special, tenismenul sârb poartă la gât o
cruce de lemn, donată de colegii săi călugări atoniti la Mănăstirea
Hirandar.
Prin performanțele excelente ale celor doi sportivi, întreagă lume a văzut relația dintre emblemă ortodoxă și emblemă Sfintei Cruci, dar nu doar atât, pozițiile de vârf în sportul mondial pot fi ocupate și de Biserica Ortodoxă,
fără a simți. orice parte a religiei lor. Da, Biserica Ortodoxă este
chemată să desfășoare! Sportul poate determina un bun creștin, deoarece
se lupta constant cu provocările care îl împiedică pe om să atingă
scopurile pentru care a fost creat. Așa s'a gândit Sfântul Apostol Pavel
când s'a inspirat din sporturile echilibrate care nu pun viață în
pericol, spunând:
Nu știți voi că acei care aleargă în stadion, toți aleargă, dar numai unul ia premiul? Alergați așa că să'l luați. (1 Corinteni 9:24).
Aminteam
de reacțîi pozitive la nivel general. Însă, din tot amalgamul de
felicitări și ovații, am reținut și una de'a dreptul onirică, aparțînând
unui jurnalist iubitor al sportului alb, cunoscut îndeosebi prin
intermediul unor afirmații vexante și batjocoritoare la adresa credinței
bimilenare a neamului românesc: după ce a felicitat'o pentru rezultatul
obținut, i'a sugerat că ar ajunge și mai mare dacă ar renunta la
obiceiul de a se închină pe stadion. Se vede că jurnalistul, preocupat
mai mult de a găși un nou pretext să arunce cu invective în Biserica
strămoșească, „Maică neamului românesc”, după cum o numea Eminescu, a
omis sau poate că nici nu știe că Ortodoxia este credință bunului simt
și a echilibrului – că, de fapt, urmând cuvântul lui Dumnezeu, ajungi
mare. Chiar în sport, credință poate aduce un echilibru; chiar atunci
când sportul te aduce pe înalte piscuri, prin credință poți rămâne un om
cumpătat, cu o viață frumoasă, neuitand să'I mulțumești lui Dumnezeu
pentru toate darurile primite.
Inspiratele cuvinte ale Sfântului
Apostol Pavel fac referire nu doar la premiu, nu doar la gloria
câștigului, ci și la etapele premergătoare acestuia, căci înainte de
orice întrecere, pentru a ajunge la performanță, competitorii se
înfrânează, se antrenează și respectă rânduielile jocului, că să poată
obține premiul dorit.
De altfel, Sfânta Scriptură ne oferă
numeroase pilde ce arată că Dumnezeu îi îngăduie omului să'și petreacă
timpul și cu astfel de momente de destindere sau activități sportive.
Iată ce spune profetul Zaharia:
Așa zice Domnul Savaot: bătrâni și bătrâne vor ședea iarăși în piețele Ierusalimului, și acestea se vor umple de băieți și fete, care se vor juca în piețele lui.
Înțeleptul Solomon ne învață că este timp în viață pamânteasca pentru toate:
Pentru orice lucru este o clipă prielnică și vreme pentru orice îndeletnicire de sub cer. Vreme este să plângi și vreme să razi; vreme este să jelești și vreme să dănțuiești (Ecclesiastul 3, 1-4).
Găsim referințe biblice la diferite activități ce astăzi constituie probe sportive redutabile:
OINĂ: Iată că Domnul te azvarle dintr'o singură aruncătură, te strânge cu o singură strângere. El te înfășoară și te rostogolește că pe un ghem pe un câmp întins (Isaia 22, 17-18);
ÎNOTUL: Și va întinde mâinile sale, precum înotătorul le întinde că să înoate (Isaia 25, 11);
TIR: Iar eu voi slobozi într'acolo trei săgeți, că și cum aș trage la țintă (I Regi, 20, 20).
Iată
câteva exemple din care reținem că Dumnezeu îngăduie omului timp și
pentru activități recreative, dar care să nu'i robeasca inima cu
vanități, că
Să nu fim iubitori de mărire deșartă, suparandu'ne unii pe alții și pizmuindu'ne unii pe alții (Gălățeni, 5, 26).
Astfel de activități pot să disciplineze, să întrețînă sănătatea trupului, să motiveze și să antreneze nu doar fizicul, ci și forțele voliționale ale creștinului de a lupta cu sârg, cu aceeași ardoare, pentru dobândirea performanțelor spirituale.
Ce bine ar fi să facem din trăirea cuvântului lui Dumnezeu un „sport”, numindu'l „alergare către Împărăția lui Dumnezeu”!
Sinaxarele
și calendarul sunt pline de mii și mii de „atleți” ai lui Hristos care,
prin viață și lucrarea lor, ne'au arătat că lupta cea bună au luptat,
călătoria au săvârșit, credință au păzit (ÎI Timotei 4,7). Au
luptat nu pentru dobândirea unei cununi stricăcioase, ci a celei
nestricăcioase, sălășluirea în lumina și iubirea Preasfintei Treimi.
Așadar, să fim cu toții „sportivi”, să alergam, să luptăm și să
nădăjduim întru biruință cea nestricăcioasa.
RăspundețiȘtergere„A fi ortodox înseamnă a-l avea pe Dumnezeu-omul Hristos în mod constant în sufletul tău, a trăi în El, a gândi în El, a simți în El, a acționa în El. Cu alte cuvinte, a fi ortodox înseamnă a fi purtător de Hristos și un purtător de duh”.
RăspundețiȘtergere"Faceţi bărbaţii din nou masculini.
Faceţi femeile din nou feminine,.
Lăsaţi copiii să fie inocenţi".